EXCLUSIV Pierde Bucureștiul finala Europa League 2026 sau 2027 din cauza dezastrului de la parcarea supraetajată? Imaginile groazei de lângă Arena Națională

Parcarea supraetajată de 1250 de locuri de la Arena Națională e abandonată și vandalizată de 9 ani. 10 milioane de euro a costat construcția în anii 2011/2012. Din 2022, Primăria Capitalei a pasat cartoful fierbinte către Compania Parking și CSM București

Parcarea supraetajată de la Arena Națională închisă după incendiul de la ”Colectiv”

În august 2012, fostul primar al Capitalei, Sorin Oprescu, inaugura cu pompă parcarea supraetajată din incinta Arenei Naționale. E un obiectiv cu parter, trei etaje, plus terenuri de sport și vestiare pe plafon. În total sunt peste 32.000 metri pătrați, cu capacitatea de a găzdui 1250 de mașini. Din toamna lui 2015, a fost închisă din lipsa avizelor ISU, urmare a măsurilor de urgență luate după incendiul devastator de la ”Colectiv”. Au trecut de atunci aproape 9 ani, iar locația a devenit un spațiu abandonat, insalubru, vandalizat. O incursiune prin perioada de nepăsare și printre caturile devastate pare o teleportare în mijlocul unui front abia părăsit după lupte de gherilă urbană.

Scaunele rupte de pe Arena Națională zac în parcarea părăsită

Ideea imposibilă: parcare pentru riverani

Parcarea a costat circa 44 milioane de lei. Adică în jur de 10 milioane de euro la cotația de la momentul construcției. Până în 2022, s-a aflat în portofoliul Primăriei, prin Direcția de Investiții.

În timp însă, fără pază specială, scos de pe agenda municipalității și ignorat de administratori, mastodontul de beton s-a transformat într-o ruină. În iunie 2022, un consilier USR se lăuda cu un proiect de repunere în circuit a parcării. Iar ținta era să fie dată și în folosința locuitorilor din zonele adiacente, sectoarele 2 și 3.

De fapt, o versiune aproape imposibilă, fiindcă ar fi presupus semaforizarea intrărilor în complexul Arena Națională, deschiderea traficului auto prin cercul pietonal și eliberarea locurilor cu ocazia oricărui eveniment de pe stadion.

Nimic nu a rămas nedistrus!

În iunie 2022, Primăria a pasat parcarea de la Investiții, care avea în obligație asigurarea mentenanței, curățeniei, pazei. ”Au existat acolo niște contracte, niște bani serioși”, spun oficiali consultați de sportpesurse.ro. Am înaintat la Primărie o solicitare de a prezenta respectivele costuri, pe care le vom publica atunci când va veni răspunsul.

Locația a ajuns la Administrația Străzilor, prin Compania de Parking. Iar din octombrie 2022, plafonul cu terenurile (fotbal, handbal, baschet, tenis), birourile și vestiarele au fost trecute la CSM București.

Procesul verbal de predare-primire către club descrie pe larg haosul:

luminatul exterior nu funcționează (becurile și globurile sparte)

– plasele de la terenuri ruginite și rupte (necesită înlocuire)

– grafitti în foarte multe locuri (necesită zugrăvire)

– geamuri, uși sparte

– lavoare, dușuri distruse

– aerotermele smulse din perete

– porțile de joc au plasele rupte

– suprafețele de joc în stare avansată de deteriorare

– vegetație crescută pe terenurile de tenis

– mocheta din clădirea administrativă deteriorată

– căile de acces către terenurile de sport sunt vandalizate

– vestiarele sunt distruse.

Și aici e numai o parte din jalea de la parcare!

Uși de acces blocate cu șuruburi

La fața locului, vraiștea te izbește direct în figură. Toate cele 16 uși de acces la diferite niveluri sunt blocate acum cu șuruburi. Lifturile vandalizate nu mai funcționează din 2021. Totul e, practic, la pământ – instalațiile electrice, sanitare, de alarmă și prevenire incendii, aer condiționat, birouri, geamuri, uși, pereți, mocheta de trafic greu, tartanul de pe terenuri, gazonul ars.

Vegetația de tip iederă perenă, care urma să integreze parcarea într-un spațiu verde, a rămas doar o glumă ascunsă în vechi hârtii.

”Această parcare reprezintă o premieră tehnică prin faptul că s-a utilizat un sistem postcomprimat la planșee ce a permis o economie la armătură de 40%. De asemenea, rampele sunt prevăzute cu senzori de degivrare, așa că, în momentul în care scad temperaturile la 0 grade, sistemul se activează pentru ca autoturismele să nu derapeze”, Bogdan Hreapcă, ex-director Investiții Primăria, august 2012

Șeful administrativ de la CSM: ”Refacem terenurile, așteptăm bugetul”

”Așteptăm să ni se aloce acum bugetul de la Primărie pentru a putea începe reabilitarea. Vrem să amenjăm din nou terenurile pentru antrenamentele de la rugby, baschet, kaiac. Iar când nu vor fi sportivii, să putem închiria”, spune Cătălin Căluță, director administrativ la CSM București.

Depozit de peturi lângă terenurile vandalizate de pe plafon

Și completează: ”Cei de la Parking nu au pus acolo pază, așa că noi a trebuit să sigilăm accesul spre plafon. Vom aduce noi pază, inclusiv un om sus, la acoperiș. Altă soluție nu va exista, pentru că vor distruge noaptea ce vom face ziua. Dacă primim banii, ne apucăm de treabă chiar luna viitoare”.

Bucureștiul în cursă cu Frankfurt, Glasgow și Istanbul

Distracția cu parcarea ar putea să atingă și un alt proiect în derulare. Cu susținerea Primăriei, FRF a depus candidatura Bucureștiului pentru finala Europa League 2026 sau 2027.

Decizia ar urma să fie anunțată luna viitoare de UEFA. În cursă mai sunt Frankfurt, Glasgow și Istanbul.

Dar parcarea supraterană e posibil să devină un punct sensibil în dosarul Bucureștiului, pentru că locurile pentru mașini în jurul Arenei sunt foarte limitate. Asta în afara parkingului din burta stadionului, unde pot intra doar 200 de autoturisme.

Distribuie

Urmărește-ne pe

Ultima oră
Cele mai citite

Articole Similare